Nähtamatute Loomade avalik kampaania Tallinna Kaubamaja Grupi (TKM Grupp) suhtes on kestnud juba üle viie kuu. Kampaaniaga palub loomakaitseorganisatsioon avalikult, et Tallinna Kaubamaja Grupp koos Selveri ning Tallinna ja Tartu Kaubamaja Toidumaailmaga avalikustaksid otsuse minna aastaks 2025 üle vaid puurivabade kanade munade müügile. Seda on teinud juba 40% jaesektorist, s.h Rimi, Prisma, Maxima ja Stockmann. Tõsiasi, et need ettevõtted selle loomasõbraliku otsuse vastu võtnud ning seda ka avalikult välja öelnud on, näitab selgelt nende innovatiivsust ja vastutustundliku ettevõtluse praktiseerimist. See näitab, et nende väärtused lähevad ka praktikas nende tegudega kokku.
Esimeseks põhjuseks, miks avalik kampaania TKM Grupi suhtes ikka veel käib, on Grupi koostöösoovi puudumine.
Nähtamatute Loomade esindajad on pea kolme aasta jooksul TKM Grupi esindajatega kohtunud kokku kolmel korral. Seni pole Selveri ja TKM Grupi juhatuse liikmed olnud nõus Nähtamatute Loomadega koostööd tegema. Tarbijate ja teiste toidusektori ettevõtete huvi aga puurivabade munade teema suhtes pole olnud kunagi suurem kui praegu.
Puurivabaks minevaid ettevõtteid tuleb juurde pea iga nädal. Meil on väga hea meel näha liitumas ka aina rohkem toidusektori hiigelettevõtteid. Näiteks hiljuti teatas aastaks 2025 puurimunade kasutusest loobumisest Baltic Restaurants Estonia, kes pakub toitlustust ca 138 asukohas Eestis, s.h koolides, koolieelsetes asutustes ning bankettidel. Baltic Restaurants Estonia suurust ja mõju arvestades annavad nad selge signaali, et toidusektoris on toimumas muutused, millega iga ajaga kaasas käiv ja enda mainest hooliv ettevõte tahab kursis olla ja mida enda ettevõttes rakendada. Ka Tallinna Kaubamaja Grupil oleks aeg oma vastutustundliku ettevõtluse praktiseerimist välja näidata.
Kui pöörame pilgu tarbijate suunale, ei poolda ligi 70% Eesti inimestest kanade puurispidamist, nagu selgus viimasest Kantar Emori poolt läbi viidud uuringust. Kõik jaeketid on osutanud tõsiasjale, et puurivabade munade müük on viimastel aastatel märkimisväärselt kasvanud. See tähendab, et Inimeste väärtused väljenduvad ka nende ostueelistustes.
Teine põhjus avaliku kampaania jätkuks on, et Tallinna Kaubamaja Grupp ei ole nõus viimaste arengute valguses Nähtamatute Loomadega uuesti kohtuma, et Eesti toidusektori muutuvat olukorda arutada ning koostöövõimalusi leida.
Oleme nüüdseks juba mitu kuud TKM Grupi juhatuselt uut kohtumist nii telefonitsi kui meilitsi palunud, et olukorda täpsemalt arutada. Meie e-kirjadele ei vastata ning telefonikõnesid juhatusele edasi ei suunata.
Kolmas põhjus kampaania jätkuks on, et Tallinna Kaubamaja Grupp väidab, et kanadel on puurides ca A4-suurusel pinnal hea elu.
TKM Gruppi kuuluva Selver AS-i juhatuse liige on Nähtamatute Loomade kampaaniat meedias kommenteerinud, öeldes, et nad ei näe probleemi kanade puurispidamisel ja et kanadel on puuris väga hea puuris. Sellele vastu räägivad mitmed teadusuuringud ning kahjuks on puurispeetavatel kanadel vaieldamatult halvimad elutingimused teiste pidamisviiside kanadega võrreldes.
Jääb küsimuseks õhku, et kui Selver ning Tallinna Kaubamaja Grupp on paigutanud endid premiumkettide hulka, miks müüvad nad sellistes ebainimlikes tingimustes kasvatavate kanade mune? Samas väidavad Selver ning Tallinna ja Tartu Kaubamaja Toidumaailm, et nende poodides on juba praegu väga suur hulk puurivabade kanade mune saadaval. Seega oleks TKM Grupil sellevõrra lihtsam lubada aastaks 2025 ainult puurivabade munade müügile üleminekut.
Kõike ülalmainitut silmas pidades on Nähtamatud Loomad sunnitud avalikku kampaaniat Grupi suhtes jätkama. Tulevikus on meil plaanis mitmeid aktsioone Selverite ja ka Kaubamaja Grupi juhatuse kontori ees. Oleme kindlad, et juba varsti langetab Tallinna Kaubamaja Grupp ainuõige otsuse ning saame nende kohta positiivse uudise välja kuulutada.
Loe lähemalt Nähtamatute Loomade avaliku kampaania kohta TKM Grupi suhtes: sydametuselver.ee