KUI KAUA PRISMA VASTUTUSE VÕTMISEST KÕRVALE HIILIB?

Prisma emafirma S-grupp Soomes teatas puurimunadest üleminekuajaga loobumisest, Prisma Eestis on aga otsustanud iganenud suunda hoida ja jätkab kanade puurispidamise toetamist…

Nähtamatud Loomad on Prismaga läbirääkimisi puurispeetavate kanade munade müügist loobumise kohta pidanud juba enam kui aasta. Pikalt olime olukorras, kus Prisma ei vastanud isegi meie kirjadele. See kõik tekitas palju küsimusi selles osas, et Prisma üritab üldiselt jätta muljet endast kui vastutustundlikust ettevõttest, kes hoolib oma firma mõjust maailmale laiemalt kui ainult omanike taskusse teenitud tulu. Lisaks oleme olukorras, kus terve hulk Eesti toiduettevõtteid on juba teatanud otsusest minna üle puurivabade munade müügile hiljemalt aastaks 2025.

Kui Nähtamatute Loomade esindajad Prismaga kohtusid, oli meil kahju tõdeda, et muudes valdkondades eeskujulik firma kanade puurispidamise osas probleeme ei näe ning ei plaani ettevõttena teiste firmade eeskujul samme astuda, et üle minna vabakanade munadele.

Selle aja vältel, mil oleme vedanud Eestis kampaaniat, et Prisma teataks samuti heast otsusest üle minna vabalt peetavate kanade munade müügile (munad koodiga 0-2), on Prisma väitnud, et justkui nende tarbijad toetavad kanade puurispidamist. Novembris 2018 Kantar Emori poolt Nähtamatute Loomade tellimusel läbi viidud avaliku arvamuse uuring näitas, et ligi 70% eestimaalastest ei toeta kanade pidamist puurides ning 70% vastanutest eeldab, et kauplustes müüdavad toetad peaksid olema valmistatud farmiloomade heaolu silmas pidades.

Paraku on puurikanade munad pärit tööstusfarmidest, kus kanade heaoluprobleemid põhjustavad neile palju kannatusi. Ühe kana kohta on ruumi veidi enam kui ühe A4 suurune paberileht. See tähendab, et võimalus liikuda või tiibu sirutada on neilt lindudelt pea täielikult ära võetud. Nad elavad oma lühikese elu kitsastes tingimustes, kus nad ei saa liigiomaste tegevustega tegeleda, näiteks siblida või enese puhastamiseks liivavanne võtta. Teadusuuringud on näidanud, et puurispeetavate kanade heaoluprobleemid on erinevatest munatootmise viisidest kõige suuremad.

Õnneks on rahvusvaheline toiduainetööstus selgelt puurimunadest eemale liikumas ning enamik globaalseid toidufirmasid on vastu võtnud poliisi, et hiljemalt aastaks 2025 minna 100% üle puurivabade munade müügile. Nähtamatud Loomad veab Eestis kampaaniategevusi ning peab läbirääkimisi Eesti toidusektori ettevõtetega, et need trendid ka siinmail juurduksid. Tänaseks on 34% Eesti jaesektorist teatanud üleminekust puurivabadele munadele. Näiteks on Rimi, Maxima, Stockmann, Vapiano, Tokumaru, Fazer, McDonald’s, Hilton ja paljud teised firmad otsustanud üle minna puurivabade munade kasutamisele või müügile.

Miks aga ei ole Prisma võtnud vastu vastutustundlikku otsust lõpetada kanade halva kohtlemise toetamine? Eriti suuri küsimusi tekitab see Prisma Soome emafirma S-grupi otsuse valguses, kes teatas sel nädalal otsusest üleminekuajaga minna üle vabakanade munadele. Tuhanded inimesed on andnud allkirja Nähtamatute Loomade petitsioonile, mis toetab Prisma üleminekut puurivabade munade müügile. Miks otsustab Prisma ignoreerida oma tarbijate soove ja avaliku arvamuse uuringuid, mis näitavad, et eestlased ei toeta kanade julma puurispidamist?

Loomade heaolu on kaasaegses toidutootmises oluline teema, millest ei saa üle ega ümber. Üha suurem hulk tarbijaid eelistab tooteid, mis on valmistatud loomade heaolu silmas pidades. On aeg, et ka Prisma lõpetaks tarbijatele kärbeste pähe ajamise ning teataks otsusest minna üle puurivabade munade müügile aastaks 2025.

AITA SINAGI PRISMAL HEA OTSUS LANGETADA!

Võta viisakas vormis ühendust Prisma emafirma esindajatega Soomes ja saada inglise keeles lühike ja viisakas kiri, kus avaldad muret, miks S-grupp küll teatas puurimunadest loobumisest Soomes, aga Prisma Eestis jätkab puurimunade müüki. Anna teada, et loodad väga, et see otsus ka Eestis vastu võetakse ning Prisma puurimunade müügist loobub.

Saada kiri:
antti.oksa@sok.fi, lea.rankinen@sok.fi

Aitäh, et Sa loomade heaolust hoolid!